Sunday, October 14, 2018

APA AKAN TERJADI DENGAN MALAYSIA DALAM 4 TAHUN BERBAKI.

Pelbagai ceritera dan tindakan yang tak pernah kita dengar pun selama ini tetapi hari ini perkara aneh itu menjadi kebiasaan.

Sebelum ini Najib dan BN digelarkan kerajaan perompak dan pelbagai bahasa yang amat kasar. Setiap sen duit kerajaan bisa dihitung oleh pak mat di kampung dan mak minah di ulu pendalaman. Itu semua duit rakyat katanya. Harga minyak dikira naik turunnya. GST di teliti dari setiap bil.

Hidup pula dikatakan susah dan rakyat makin miskin. Peneroka masih mengeluh harga sawit yang ketika itu RM 600 satu tan dan katanya bila la buah nak mahal ni. Felda dituduh katanya menjerut peneroka tapi sekarang harga buah tinggal RM 280 saja.

Anak muda bangga berarak mahukan PTPTN mereka dihapuskan kerana banyak negara pendidikan percuma kata mereka. Lepas belajar terus kawin dan beli kereta tinggal menyewa bukan rumah flat tapi teres yang sewaan RM 1000 keatas. Dapat anak merungut katanya susu mahal dan lampin semua mahal.

Penjawat awam makin berani.Katanya kerja dalam tekanan kerana tugasan dan bermacam arahan dari kerajaan kerana polisi. Cikgu lantang di kantin mengutuk kerajaan ketika itu dengan isu yang mereka sendiri tidak tahu pangkal hujungnya.

TAPI ITU SEMUA DULU…

Hari ini AMBO tidak lihat netizen yang menyalak pasal minyak walhal minyak masih mahal. AMBO tidak lagi nampak Guru yang berani berpolitik di sekolah walhal polisinya masih sama malah makin teruk dengan idea bodoh Menteri dan Timbalan Menteri yang mahukan cuti oun berperingkat mengikut negeri.

Tiada lagi manusia yang prihatin meneliti bil belian mereka walhal SST 16% berbanding GST 6% dan bukan pada barangan keperluan asas.

Tiada lagi posting maki hamun dan cercaan dari golongan muda tetapi PTPTN mereka masih perlu dibayar sehingga kini. Hahaha

Pak Mat, Hj Rauf dan Mak Minah tidak lagi berminat nak bercakap politik setiap kali ke pasar dan kedai kopi. Pesara seperti Hj Salleh tidak lagi memaki kerajaan walhal pencen yang mereka nikmati bakal ditarik.

Tup tup Kerajaan Baru istiharkan bermacam alasan untuk tidak melangsaikan hutang janji mereka kepada rakyat tetapi tiada rakyat yang marah malah bangkit pertahankan walau barangan mahal. Walau minyak tidak turun.. walhal PTPTN tetap kena bayar.. walhal cukai sekarang takde dalam bil tapi dah dimasukkan awal2 tanpa mereka tahu pun berapa dan banyak mana. Yang pasti barangan sesen tak turun malah lebih mahal.Penjawat awam takde sorang yang marah walhal kenaikan gaji mereka pun nak dikaji semula. Tiada bonus tiada kenaikan tangga gaji.

Tup tup Anak Pak Miuun call bagi tau nak balik kampung sebab kontrak kerja tak disambung dekat-dekat raya ari tu.

Tup tup anak Mak Limah bg tau nak pinjam duit untuk bayar sewa rumah sebab syarikat dah diberhentikan dari projek besar dan dia pun takde kerja. Hanya bini yang misi tu jer lah talian hayat yang ada.

Tup tup dengar kabar kerajaan nak jual aset dan harta negara sebab kononnya takde duit nak urus negara.

Yang menghairankan ialah dulu kerajaan perompak merompak duit rakyat tapi boleh bagi bonus dan kenaikan gaji. Boleh bagi BR1M. Banyak projek besar dilaksanakan dan anak-anak muda senang dapat kerja dan sara ibubapa. Banyak projek kecik diluar bandar dan pembangunan sampai depan tangga walau dalam tanah rancangan dan ulu pendalaman.

Kerajaan perompak tapi penjawat awam senyum lagi sebab boleh bawak balik duit bonus raya. Akhir tahun tak sakit kepala sebab ada bonus hujung tahun yang boleh selesaikan baju seluar anak sekolah.

Yang hairannya dulu kerajaan perompak tapi takde plak dengar kerajaan jual aset penting negara malah PNB dari RM 12 billion aset meningkat kepada RM 43.9 pada alhir 2017. Aset Khazanah dari RM 33.7 billion menjadi RM115.7 billion.

Kebenarannya diakui Daim yang merupakan perancang utama ekonomi negara mengakui sukar menguruskan ekonomi negara hari ini. Kerana apa?? Kerana pelabur tidak yakin dengan kerajaan hari ini. Dalilnya apa? Dalilnya ialah lawatan PM di beberapa negara termasuk jiran Brunei menemui jalan buntu untuk meminjam wang dari Japan, China, Amerika dan London.

Kerana apa pelabur tak yakin?? Sebab semua pemimpin bercakap soal hutang negara. Pergi luar negara cakap negara berhutang sampai trilion. Walhal soal hutang itu untuk mendapat simpati rakyat dan memberikan alasan supaya rakyat tidak marahkan kerajaan kerana tak tunai pelbagai janji. Mana ada pelabur atau negara yang bodoh mahu melabur atau bagi pinjam kepada negara yang hutangnya banyak dan bakal bankrap.

Rupanya dari dulu Pembangkang ketika itu menyatakan negara akan bankrap dan bankrap itu betul tapi bukan di tangan BN tapi mereka yang akan bankrapkan negara dengan menjual aset negara, bagi peluang anak-anak dan kroni rompak kontrak besar dan kebodohan mengurus negara.

Kepada rakyat yer.. AMBO tahu sangat yang anda semua tengah meratapi kesilapan anda semua. Tu sebab takde caci maki di sosial media. Bukan taknak maki tapi anda semua sedang malu dengan diri anda sendiri. Anda sedang berkecamuk mengira baki wang dalam acc anda yang tak sebanyak mana tu. Anda sedang berkira sebelum ke kedai atau shoping komplek dan tidak seperti dulu. Anda juga masih tidak menonton TV3 seperti dahulu kerana anda dah muak dan mula marah dengan wajah atau watak yang keluar berita setiap hari pasal hutang.. hutang.. dan hutanggg.. termasuk lah anda yang hutangnya makin bertambah.. hikhikhik..

Apa pun persoalan dengan tajuk diatas AMBO nak tinggalkan kepada pembaca untuk menjawabnya..

Jazakumullahu khaira..

AMBO.

Friday, October 12, 2018

ADA APA DENGAN MAHATHIR, LIM KIT SIANG DAN ANWAR.

Oleh  Safrul Nidzam bin Shamsuddin.

Bagaimana Mahathir, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim boleh bersatu walaupun Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim adalah pemimpin politik yang banyak mengkritik Mahathir malah dianggap sebagai MUSUH NOMBOR 1 oleh mereka berdua suatu ketika dahulu. Akan tetapi macamana mereka bertiga boleh duduk semeja pada hari ini?

Saya akan mulakan dari hubungan antara Anwar dan Mahathir dahulu.

Semua tahu hubungan antara Anwar dan Mahathir suatu ketika dahulu amat erat (sebelum mereka menjadi musuh).

Malah Mahathir sangat mengharapkan Anwar menjadi PM bagi menggantikan dirinya. Sebab itu kalau kita lihat kembali banyak idea-idea Anwar serta cara kempen politik Anwar tidak kurang sama seperti Mahathir. Hanya satu sahaja beza antara mereka berdua iaitu impian Anwar mahu menjadi PM dengan segera. Ini tidak disangkal oleh semua rakyat kerana kita tahu bagaimana Mahathir angkat Anwar menjadi menteri sehinggalah beliau dapat menjadi TPM dengan begitu cepat sekali.

Malangnya isu kes liwat yang pertama timbul kerana Mahathir sendiri gusar Anwar cuba menjatuhkan Mahathir.

Apabila Anwar dipenjarakan, rakyat yang menyokong Anwar telah bertindak melakukan reformasi yang menjadi titik permulaan demonstrasi paling buruk dalam sejarah negara.

Itu dahulu. Tapi kini kenapa Anwar sanggup menerima Mahathir sedangkan Mahathir telah aibkan diri dan keluarganya dahulu?

Kenapa Anwar sanggup terima Mahathir kembali? Itu persoalannya.

Dari apa yang kita lihat dan amati, tingkahlaku Anwar kepada Mahathir hanyalah kerana beliau mahukan kepercayaan Mahathir. Itu sahaja. Kerana perbuatan ini adalah yang diajar sendiri oleh Mahathir kepada Anwar. Sifat dendam Anwar terhadap Mahathir tidak padam.

Apatah sekarang Anwar melihat bagaimana isterinya Wan Azizah seperti sudah percaya pada Mahathir setelah melantik isterinya menjadi TPM.

Tapi jangan ingat Anwar sudah terima 100% apa yang Mahathir buat pada hari ini. Apakah Anwar lupa pada sejarah hitam yang dilakukan oleh Mahathir pada dirinya. Anwar perlu bertindak sebelum sesuatu terjadi kepada Wan Azizah dan sebelum dirinya disailang oleh Mahathir sekali lagi.

Tambahan pula hari ini sudah ada gerakan dari dalaman PKR yang sudah mahu beralih arah pada Mahathir dan ini menyebabkan pengaruh Anwar akan merosot. Tambahan pula Azmin Ali kini sudah bersama Mahathir.

Apa yang Anwar takutkan adalah takut pengaruh Mahathir meresap masuk ke dalam PKR sepertimana ada ahli UMNO sudah mula keluar parti dan masuk ke dalam PPBM pada hari ini.

Semua ini Mahathir lakukan adalah untuk menjadikan parti PPBM sebuah parti dominan kerana Mahathir mahukan PPBM menggantikan UMNO.

Ini isu yang pertama mengenai Anwar dan Mahathir.

Bagaimana pula dengan isu Lim Kit Siang dan Mahathir? Kenapa Lim Kit Siang sanggup duduk sebangku dengan Mahathir kali ini sedangkan dahulu Lim Kit Siang lah orangnya yang selalu menghentam Mahathir?

Dan juga bagaimana pula dengan Mahathir yang sanggup jilat balik ludahnya? Dulu Mahathir sendiri mengatakan Kit Siang seorang yang RASIS tetapi kali ini sudah tidak ada kedengaran lagi.

Jawapannya hanyalah 1. ANAK.

Kita semua tahu anak Lim Kit Siang yang kini menjadi Menteri Kewangan iaitu Lim Guan Eng memiliki kes dimahkamah berkaitan isu rumah banglo dan juga projek terowong dasar laut di Pulau Pinang.

Mahathir pula marah apabila anak kesayangannya, Mukhriz telah dilucutkan jawatan MB Kedah dan akhirnya dikeluarkan dari UMNO kerana menentang DS Najib.

Untuk menyelamatkan anak mereka maka mereka harus bersatu. Dan apa hasilnya?

Kita sudah nampak Lim Guan Eng sudah menjadi Menteri Kewangan dan Mukhriz pula sudah kembali ke kerusi MB Kedah.

Apakah Lim Kit Siang benar-benar sudah memaafkan Mahathir atau masih lagi ada dendam atas apa yang dilakukan oleh Mahathir terhadap dirinya dahulu?

Ingat lagi satu perkataan yang Lim Kit Siang katakan terhadap Mahathir.

"FORGIVE BUT NOT FORGET”

Apa maksudnya?

Kalau kita kaji apa yang diperkatakan oleh Lim Kit Siang, beliau memaafkan Mahathir tetapi dia tidak lupa apa yang Mahathir  lakukan suatu ketika dahulu. Bukankah itu bermaksud Lim Kit Siang mempergunakan Mahathir sekadar untuk menjatuhkan UMNO dan BN sahaja? Malah saya yakin Mahathir juga sebenarnya masih dalam berjaga-jaga takut Lim Kit Siang akan menjatuhkan beliau selepas DS Najib ke penjara.

Sebab itu Mahathir perlukan pengaruh rakyat untuk menjadi pelindung dirinya. Tetapi sekarang apa yang saya lihat rakyat sudah menolak pentadbiran Mahathir yang secara terang-terangan sudah mengamalkan sistem DIKTATOR.

Saya tahu Mahathir sedar akan isu ini. Tetapi dia tidak mahu tunjukkan kerana takut hilang sokongan secara total.

Hakikatnya Mahathir, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim sendiri tidak mempercayai satu sama lain tetapi mereka berlakon dihadapan rakyat kononnya tidak ada apa-apa berlaku. Tapi yakinlah mereka sesama sendiri sebenarnya sedang cuba nak menjatuhkan sesama sendiri demi kuasa.

Anwar masih lagi kemaruk mahu menjadi PM.

Lim Kit Siang mahukan negara kita menjadi sebuah negara dibawah pengaruh kuasa orang cina dan menghapuskan pengaruh Islam dan bangsa Melayu sepertimana yang berlaku di Singapura.

Mahathir pula mahukan apa saja projek dari kerajaan dapat diberikan kepada anak-anak dan kroni nya.

Sebab itu saya katakan hari ini kuasa memerintah sebenarnya bukanlah dari RAJA-RAJA kita tetapi ianya adalah MAHATHIR sendiri.

Ini pandangan peribadi selama permerhatian saya  terhadap Mahathir selepas beliau mula mengecam DS Najib


Sunday, May 20, 2018

APA LAGI UMNO PERLUKAN?

KEMENANGAN Pakatan Harapan dalam pilihan raya kali ini sangat jelas menunjukkan apa yang rakyat mahu. Dalam erti kata lain rakyat sudah memilih dan semua harus menghormati pendirian ini.

Namun yang lebih penting, kita semua sebagai rakyat Malaysia walaupun dalam apa parti sekalipun perlu berbangga dan bersyukur kerana berkongsi kematangan berpolitik yang tinggi.

Rakyat terbanyak menggunakan kematangan demokrasi dalam menyatakan ketidakpuasan hati, amarah, dan apa jua yang dirasai melalui kertas undi.

Tidak melalui rusuhan, pergaduhan besar atau perarakan yang boleh menyalakan api kemarahan dalam kalangan masyarakat. Jelas di negara ini keadaannya seumpama 'berhari raya sempena pilihan raya'.

Namun kini bermula cabaran baharu kepimpinan negara yang diterajui sekali lagi Tun Dr. Mahathir Mohamad, maka wajah dan landskap politik negara juga bakal banyak berubah.

Apatah lagi jawatan kanan telah diisi oleh pemimpin parti-parti dalam Pakatan Harapan. Lim Guan Eng dipilih menjadi Menteri Kewangan manakala Mohamad Sabu pula terpilih menjadi Menteri Pertahanan dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri. Tahniah kepada semua yang terpilih.

Walaupun kedengaran ura-ura bahawa PKR melalui Rafizi Ramli tidak berpuas hati dengan perlantikan itu (setakat rencana ini ditulis) namun segalanya mungkin berlaku kerana kita sedia maklum pakatan mereka ini masih terlalu muda dan rapuh.

Dan bagi kebanyakan orang sudah pasti perubahan landskap politik ini dilihat akan turut mengorbankan banyak keistimewaan yang selama ini dinikmati orang Melayu Islam.

Apatah lagi melihat DAP menjadi sebahagian daripada kerajaan. Tiada siapa boleh menafikan selama bertahun-tahun pemikiran kita 'dibasuh' serta 'disekolahkan' iaitu DAP adalah sebuah parti yang mencurigai Islam dan Melayu hasil 'didikan' Dr. Mahathir ketika memimpin UMNO sehinggalah kepimpinan sekarang.

Namun tidak mengapalah kerana dalam soal itu rakyat sudah memilih parti yang mereka mahu dan kita lihatlah nanti siapa untung dan siapa pula yang rugi.

Bagaimanapun di satu sudut terpinggir, di sebalik sambutan dan kemeriahan yang diraikan penyokong kerajaan baharu, terlihat sugul dan sedih para pemimpin UMNO yang boleh dikatakan sudah terjatuh ditimpa tangga.

Ia terserlah pada majlis sambutan ulang tahun UMNO ke-72 pada Jumaat lepas yang kelam suasananya berikutan kekalahan teruk parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 9 Mei lalu.

Maka jelaslah, dalam keadaan ini barulah kita sedar siapa kawan dan siapa lawan tetapi jika memilih kerjaya politik adalah jelas, tidak ada kawan atau lawan yang kekal.

Namun yang jelas walau dibentangkan fakta atau digunakan perangkaan dari media sosial tercanggih sekalipun, bekas Presiden UMNO sendiri, Dr. Mahathir menunjukkan siapa lebih berpengaruh malah masih mampu memimpin pada usia lebih 90 tahun.

Yang pasti sejarah telah tercipta dan UMNO gugur di medan perang dan kini hanya menjadi pembangkang. Hakikatnya, tidak ada apa yang boleh diubah melainkan UMNO sendiri yang perlu berubah.

Kenapa lagi perlu dikenang barang yang lepas kerana jelas kekalahan yang berlaku adalah berpunca daripada sikap dan kesilapan sendiri.

Pemimpinnya pula masing-masing perlu sedar diri dan ukur baju di badan sendiri kesesuaian mereka untuk kekal jika parti sudah hilang jiwanya.

Ya, hilang jiwanya kerana berapa ramai ahlinya yang begitu setia sejak sekian lama sama ada menangis bercucuran air mata atau tidak berlagu, sebaik-baik menerima berita perjuangan parti itu hampir terkubur selepas berakhirnya PRU kali ini.

Adalah menyedihkan nasib pemimpin dan ahli yang telah banyak berkorban demi UMNO menjadi korban akibat kerakusan beberapa pihak membuat kekayaan melampau sekali gus mencetus persepsi bahawa seolah-olah seluruh UMNO itu buruk.

Parti itu bukan baharu setahun dua ditubuhkan dan sememangnya adalah biasa bagi sebuah parti lama seperti UMNO untuk berkubur jika tidak mahu mendengar kata ahlinya dan rakyat serta berubah mengikut kehendak dan perubahan zaman. Maka adalah jelas apa lagi yang perlu dilakukan adalah perubahan dan rombakan yang bersesuaian supaya UMNO itu kekal relevan. UMNO itu sendiri perlu diberikan ‘harapan baru’ jika mahu diterima rakyat.

Adalah jelas segala pembangunan dan susah senang yang kita lalui ini adalah hasil jasa UMNO, itu adalah noktah. Namun itu bukan bermakna rakyat hanya mahu diminta mengenang jasa serta bersekongkol dengan salah guna kuasa.

Jika tidak kerana rakyat Malaysia lebih bijak daripada kebanyakan rakyat lain di dunia mungkin nasib kita sama dengan rakan-rakan kita yang bergolak di tanah air sendiri seperti Mesir, Libya, dan banyak negara lain.

Mereka berperang sesama sendiri dan kerajaan yang telah lama memerintah enggan berundur malah menggunakan kekerasan terhadap rakyatnya.

Dalam hal ini UMNO sebagai sebuah parti yang telah memimpin negara lebih 60 tahun sejak sebelum kemerdekaan lagi jelas menunjukkan kematangan dan kelasnya yang tersendiri.

Menerima kenyataan walaupun pahit dan perit namun janji UMNO tetap pasti. Tidak ada perkara yang kekal di dunia namun pengajaran ini sebenarnya sangat berharga untuk UMNO dan perlu diteladani sepenuhnya jika mahu bangkit dengan bergaya pada PRU akan datang.

Banyak ruang dan vakum yang boleh diisi akibat kelompongan bilangan janji yang gagal dipenuhi kerajaan pimpinan Pakatan Harapan.

Kita semua tahu manifesto adalah senjata politik untuk menarik undi. Namun sama ada dikota janji yang dilihat begitu 'indah' untuk dipenuhi ia seharusnya bakal menjadi 'peluru' untuk PRU akan datang bagi UMNO.

Hakikatnya banyak kisah yang berlaku dalam UMNO sejak beberapa tahun kebelakangan ini menjadi punca kenapa UMNO dilihat bermasalah.

Perubahan besar perlu berlaku bukan saja pada kadar segera tetapi juga secara tersusun dan dominan supaya penyelesaian segala permasalahan yang meniti di bibir pengundi selama ini 
dapat diselesaikan secepat mungkin.

Lebih penting lagi untuk menarik ahli muda untuk kekal setia selain menambah secara total jumlah ahli baharu. Apatah lagi dengan pengalaman memimpin sebuah negara dari kosong sehingga apa yang kita lihat hari ini sudah tentu banyak mematangkan UMNO.

Ini sudah tentu menjadi kekuatan UMNO yang tidak dimiliki oleh kerajaan baharu. Seperti mana kita lihat betapa 'bijak dan liciknya' Dr. Mahathir memimpin kesemua mereka di atas pentas setiap kali sidang media, begitulah juga kelebihan yang dimiliki UMNO.

Namun walau apa pun perancangan dan penyelesaiannya ia perlu dilakukan secara menarik rambut dalam tepung supaya ia tidak menjejas kelancaran perubahan dalam parti dan bersesuian dengan tradisi parti.

Kesetiaan ahli parti perlu terus dipertahankan kerana tiada makna menjadi pembangkang jika ahlinya hanya segelintir.

Ini sangat perlu jika UMNO mahu terus diterima rakyat dan kekal relevan. Jasa dan bakti UMNO tidak perlu dihurai dan tidak ada seorang pun yang boleh menafikan tidak mendapat manfaat daripada sebarang dasar sepanjang pemerintahannya.

Namun sekarang sudah sampai masanya untuk ahlinya menerima kenyataan dan memikirkan soal survival serta prinsip parti yang digenggam selama ini.

Cukuplah bernostalgia dan mulakan hari esok, Isnin pertama selepas PRU dengan sedar diri bahawa sudah tidak punya apa lagi. Tetapi lengkapkan diri dan melangkah gagah seolah-olah UMNO masih lagi sebuah parti keramat yang tidak gentar dengan sebarang ugutan mahupun cabaran kerana semua maklum agenda Islam dan Melayu akan sentiasa tersemat kukuh di hati.

By: UMOL.

Tuesday, May 15, 2018

ANTARA RASIONALITI DAN EMOISI.

RASIONALITI adalah upaya berfikir menggunakan minda berasaskan data dan fakta untuk membuat sesuatu kesimpulan. Ia menuntut upaya kognitif (berfikir) yang lebih seimbang supaya kesimpulan dibuat berasaskan hujah yang boleh dipertahankan. Ia menjadi landasan kepada para ilmuwan dalam melakukan kajian dan penyelidikan.


Emosi atau perasaan adalah sebahagian daripada sifat manusia. Insan merujuk kepada faktor nasiyya/nisyan (lupa) dan ghaflah (lalai). Menjadi emosional menyebabkan hilang keseimbangan antara sifat objektif dan asas kebenaran.

Dalam memberi penilaian emosi, tanpa pedoman akal boleh menyebabkan salahlaku dan sikap melampau mengambil tempat. Tanpa rasionaliti, persepsi akan mendahului, sangka buruk akan berlaku dan nafsul amarah boleh terjadi.

Dalam tradisi Islam emosi yang tidak dipandu oleh sumber wahyu boleh menyebabkan berlakunya kesasaran kerana petunjuk daripada Allah tidak dijadikan sumber pedoman. Pedoman daripada Allah amat penting ke­rana ia memberikan pencerahan terhadap sesuatu isu dan perkara. Bergantung kepada akal semata-mata belum memadai untuk menemui kebenaran. Akal yang dipedoman oleh naqal (al-Quran) dalam memahami sesuatu menyebabkan kebenaran terserlah.

Rasio atau akal menjadi satu faktor bagi seseorang berfikir secara objektif berasaskan fakta dan data. Rasionaliti ialah suatu proses bagaimana akal menjana maklumat dan perkhabaran supaya manusia terbimbing ke arah hujah yang meyakinkan. Nilai-nilai Qurani yang bersama dengan hujah yang benar bakal menuju kepada kebenaran yang hakiki.

Mendepani sesuatu isu menuntut kecekalan dan ama­nah dalam berfikir supaya data dan fakta yang dikaji menjurus kepada hal-hal yang benar. Sekiranya ternyata ia palsu ja­ngan tular dan sebarkan kepada pihak lain kerana ia bersifat fitnah. Melakukannya menjadikan kita orang berpahala dan menyebarkannya menjadikan kita orang berdosa.

Berdosa dengan Allah keampunan-Nya boleh dimohon te­rus. Berdosa dengan manusia kesannya adalah peribadi. Mampukah kita mohon ampun kepada manusia atas kesilapan fitnah dan menyebarkan maklumat dan perkhabaran palsu. Hanya orang beriman mampu menjawab persoalan ini.

Orang yang beriman mempunyai hubungan menegak (hablumminallah) dengan Allah SWT. Hubungan menegak membina rasa taabudi yang tinggi kepada orang beriman. Rasa taabudi menjadikan insan memiliki jiwa takwa yang tinggi.

Jiwa muttaqeen ini apabila dihubungkan secara merentas (hablum minnan nas) dengan manusia lain bakal lahir rasa ukhuwah yang baik, keinsafan jamaah yang tinggi dan rasa amanah yang hebat.

Bayangkan seseorang yang tidak memiliki hubungan menegak dan merentas dengan Allah dan sesama manusia, nafsul amarah akan mengambil tempat, berfikir cara seronok-seronok dan melakukan tindakan sesuka hati dijadikan ukuran.

Amalan ini menyebabkan hubungan dengan Allah menjadi longgar dan hubungan dengan manusia bukan atas pertimbangan persaudaraan sesama Islam tetapi ia terjadi hasil dorongan nafsul amarah dan menyebabkan permusuhan berlaku. Inilah cara syaitan mempengaruhi akal dan hati kita tanpa pertimbangan iman dan takwa dan menjadikan kita tersasar.

Sebab itu rasionaliti semata-mata tidak mencukupi untuk mendapat maklumat dan perkhabaran yang benar dan sahih. Rasionaliti yang dipedoman oleh syariat menjadikan kita orang yang patuh dan taat ikut pedoman Allah.

Tidak merujuk pedoman daripada Allah sering membimbing emosi kita dalam keadaan ragu-ragu. Tidak menjadi masalah kita menyebarkan maklumat yang benar dan perkhabaran yang baik kerana dalam strategi dakwah ia­nya amat membantu.

Oleh itu sebagai orang yang beriman kita harus ada upaya yang selektif memilih yang benar dan bermanfaat supaya teknologi boleh memberi kesedaran kepada yang lain.

Dalam tradisi Islam teknologi selamanya alat bukan matlamat. Teknologi yang dikendalikan dengan etika yang tinggi sifatnya mencerahkan. Islam tidak menentang wujudnya teknologi tinggi (high-tech) tetapi menyantuninya memerlukan cara guna yang betul (high-touch) supaya wujud perimbangan antara alat dan cara guna supaya ia­nya memberi manfaat yang lebih.

Asas ini penting diketahui dan diamalkan supaya teknologi tidak digunakan sewenang-wenang dan menyebabkan kesasaran terjadi. Rasionaliti yang dipedoman oleh syariat menjadikan emosi terkawal dan terarah. Ia sangat penting kerana berfikir tanpa disiplin dan tidak menghubungkannya dengan kemurnian hati budi menyebabkan amal menjadi terpesong.

Keperluan asas-asas syariat menjadikan nilai guna terarah dan terpedoman. Kecanggihan teknologi dalam menyebarkan maklumat dan perkhabaran memerlukan ketelusan dalam aplikasi syariat supaya kebenaran menjadi tunjangannya. Tanpa kebenaran dijadikan matlamat dalam aplikasi teknologi ia boleh menyebabkan kepalsuan dan fitnah terjadi.

Jadilah pengguna teknologi yang berlandaskan syariat sebagai pedoman dalam menerima dan menyebarkan sesuatu supaya ia memberi manfaat kepada yang lain. Rasionaliti semata-mata belum sempurna untuk menjadikan sesuatu maklumat dan perkhabaran itu benar. Rasionaliti yang berasaskan syariat adalah pedoman terbaik dalam menggunakan teknologi.

Teknologi selamanya alat bukannya matlamat. Matlamat dalam penggunaan alat ialah menyebarkan kebenaran bukannya kepalsuan. Maklumat palsu yang tersebar dan dipercayai oleh sesetengah orang boleh menyebabkan emosi negatif menjadi subur.

Sebagai pengguna sistem maklumat, emosi positif amat dituntut supaya syak wasangka dapat diatasi, ragu-ragu dapat diimbangi, prasangka dapat dihilangkan dan persepsi dapat diperbetulkan.

Jadikan penerimaan dan penyebaran maklumat dan perkhabaran secara makruf supaya kita tidak terjebak dengan dosa. Menyebarkan maklumat yang benar adalah salah satu strategi dakwah. Dakwah mengajak manusia kepada kebenaran dan mencegah diri kepada kemungkaran.

By: DATUK DR. SIDEK BABA ia

PRU14: ANTARA TELUS DAN MARUAH.

Proses pemilihan dalam sistem demokrasi yang berlangsung di negara ini telah berakhir pada pada pukul 5 petang, 9 Mei yang lalu. Mandat telah diberikan kepada pakatan parti-parti politik yang diterajui oleh Tun Dr. Mahathir untuk menerajui negara ini sehingga pilihan raya seterusnya dengan jumlah yang keluar mengundi adalah seramai 14,940,624.


Keputusan ini telah menafikan propaganda yang diuar-uarkan oleh penggerak reformasi seperti Hishamuddin Rais, bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN)seolah-olah tidak boleh ditukar melalui proses pilihan raya dan rakyat perlu turun ke jalan raya. Namun, apa yang berlaku telah membuktikan sebaliknya.

Proses pilihan raya yang memberi ruang kepada semua pihak untuk bertanding dan kuasa rakyat untuk memilih telah membawa kepada pertukaran pucuk kepimpinan negara dalam skala yang besar. Ini kerana, ia melibatkan pertukaran parti pemerintah yang telah mentadbir negara ini semenjak merdeka lagi.

Apa harapan rakyat dalam membuat keputusan sebegini? Untuk mentafsir dan mendapatkan jawapan bagi persoalan ini agak rumit sekiranya kita ingin melihat dari pelbagai sudut dan segmen masyarakat. Perbezaan jurang pembangunan antara wilayah, keinginan kepada perubahan kepimpinan politik dan persaingan merebut kuasa boleh dirungkai untuk mendapatkan jawapan tentang keinginan kelompok tertentu.

Namun yang pastinya, seluruh rakyat mahukan tadbir urus yang lebih baik berbanding dengan pemerintah sebelum ini. Fokus utama pemerintah yang paling penting adalah dari segi tadbir urus yang baik dan ia tidak hanya ingin dilihat telus dan adil tetapi perlu dirasai oleh rakyat.

Pemerintah yang baru perlu terus bekerja untuk menunaikan janji-janji yang menggoda pengundi dan pada masa yang sama membuktikan bahawa mereka lebih baik dari segi pemerintahan. Harapan yang diletakkan oleh rakyat terlalu besar dan menggunung.

Walaupun pengalaman pahit sesetengah rakyat ketika di bawah pemerintahan Dr. Mahathir, namun kesediaan mereka untuk memberi peluang sekali lagi adalah sebagai satu tebusan terhadap apa yang pernah dilakukan sepanjang 22 tahun pemerintahan beliau terdahulu.

Mungkin dasar-dasar beliau, khususnya yang melibatkan ekonomi pada masa dahulu tidak lagi sesuai dilaksanakan pada masa sekarang. Namun, dengan janji dan azam yang ditunjukkan sepanjang tempoh kempen, ia memberi gambaran bahawa satu perubahan dan reformasi bakal berlaku dalam pentadbiran negara.

Sudah sampai masanya kita cuba untuk meleraikan label dan jenama negatif yang diberikan oleh pengkaji sains politik terhadap demokrasi di Malaysia. Istilah seperti semi-democracy dan quasi-democracy yang popular pada zaman Dr. Mahathir pada tahun 1990-an sehinggalah kepada yang terkini iaitu kleptokrasi perlu dinyahkan dari pemikiran pemerhati terhadap pemerintahan Malaysia. Ia menjadi tanggungjawab kerajaan yang baru dibentuk ini untuk memulihkan imej negara di muka antarabangsa.

Pengalaman hebat Dr. Mahathir di peringkat antarabangsa perlu dimanfaatkan sepenuhnya dan legasi beliau selepas ini khususnya yang masih baru dalam pentadbiran negara perlu mengambil peluang untuk menguasai kepakaran jalinan antarabangsa.

Terbuka

Berdasarkan keputusan pilihan raya ini juga, dapat kita saksikan bagaimana maklumat yang diperolehi rakyat tidak lagi dapat disekat dengan berkembangnya teknologi maklumat. Masyarakat semakin terdedah dengan maklumat lantas mereka berani untuk bertindak berdasarkan kefahaman terhadap maklumat yang diperolehi.

Maka di sini, dengan semakin terbukanya masyarakat hari ini, mereka secara tidak langsung berperanan sebagai penyemak dan pengimbang kepada pemerintah dalam bentuk yang besar. Peranan sebegini sebenarnya perlu dilihat dari sudut yang positif oleh pihak pemerintah dan jangan cepat melatah untuk mengambil tindakan sekiranya dikritik secara terbuka.

Seperti yang dinukilkan oleh Allahyarham Rustam A. Sani dalam rencana beliau di Utusan Malaysia bertarikh 1 Julai 1998, ‘nyatalah bahawa masyarakat terbuka dan masyarakat telus itu boleh merupakan sesuatu yang merimaskan. Namun keterbukaan dan ketelusan itu tentulah tidak akan sebegitu merimaskan jika selamanya kita memang terbuka dan saling tegur-menegur secara terbuka dalam kalangan kita sendiri – serta melakukannya dengan kesucian niat dan persediaan intelektual yang sepenuhnya’.

Oleh itu, peranan masyarakat dalam membimbing pemerintah ke arah tadbir urus yang baik perlu sentiasa diberi ruang. Inilah masanya untuk kita menilai ketelusan dan kebertanggungjawaban pemerintah yang dipilih bukan sekadar untuk menukar semata-mata tetapi mengharapkan sebuah kerajaan yang lebih baik.

Apa pun, peralihan kuasa yang aman dan harmoni telah meluaskan lagi parameter demokrasi di negara ini. Ini meyakinkan kita semua bahawa rakyat kita cukup matang untuk beraksi dalam proses demokrasi. Sebarang provokasi negatif perlu dielakkan bagi mengelak berlakunya perkara tidak diingini dalam suasana peralihan kuasa yang sedang berlaku.

Walaupun rakyat telah memilih untuk memberikan mandat baru kepada gabungan yang dikenali sebagai Pakatan Harapan, namun kita perlu mengenang apa yang telah dibangunkan oleh pemerintah sebelum ini. Bermula dengan gabungan parti politik menerusi Perikatan sehinggalah jatuhnya Barisan Nasional, mereka telah berjaya membangunkan negara sehingga kita dapat menikmati apa yang kita miliki sekarang.

Namun, tempoh berkuasa yang lama menjadi satu ujian kepada pemimpin-pemimpin sehingga mereka tidak dapat mengawal nikmat kuasa. Seperti mana kita mengiktiraf sumbangan besar Barisan Nasional, kita juga sangat mengharapkan mereka dapat menjadi gabungan pembangkang yang berwibawa demi menjaga kedaulatan negara dan rakyat.

Untuk maju ke hadapan, kestabilan dan keharmonian negara perlu diperkukuhkan. Politik perkauman yang menimbulkan kebencian antara rakyat perlu disemadikan. Kedudukan Perlembagaan yang menjadi sumber utama dalam pemerintahan dan kenegaraan menjadi keutamaan semua untuk dipertahankan. Masa untuk membina semula negara memerlukan tindakan semua pihak.   

By: UMOL...

Pengikut

Tajuk-Tajuk Menarik