Sunday, May 3, 2020

PENDEDAHAN BARU SIAPA BANTU DAP?

Sebuah buku baru bertajuk "DAP BAHAYA KEPADA MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA" oleh kumpulan think-thank AIDC.

Pendedahan mengejutkan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Yuen Yuet Leng membayangkan bahawa Komunis telah membantu parti-parti pembangkang, termasuk DAP, untuk memenangi sebilangan besar kerusi pada PRU 1969.

Yuet Leng berkata Komunis menyusup masuk ke dalam pembangkang sebelum pilihan raya, yang membantu mereka menembusi kawasan yang sebelum ini dipegang oleh Perikatan kerajaan.

“Komunis itu telah menyusup masuk dalam banyak organisasi undang-undang, termasuk parti-parti politik, dan itulah yang membawa kepada pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum 1969,” katanya dalam program “Cerita Tanah Airku” di Telekom Malaysia bersempena dengan Hari Malaysia.

Beliau berkata, rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 berpunca daripada provokasi oleh sesetengah masyarakat Cina yang menyambut kemenangan pembangkang dalam PRU itu dan disambut dengan ‘aksi berlebihan’ daripada masyarakat Melayu.

“Beberapa samseng Cina menjerit dengan kata-kata penghinaan perkauman yang melampau dan ini menjadikan orang Melayu sangat marah.

Saat sukar dalam masa 48 jam, dan pada akhir kejadian itu, lebih 200 orang terbunuh dan 43 ditembak oleh pihak polis,” katanya.

Beliau berkata sentimen isu-isu perkauman yang ditiupkan parti politik hanya akan membawa kepada kemusnahan negara. “Ia memerlukan usaha tiga kaum utama untuk menamatkan rusuhan.

Saya hanya mahu hantar satu mesej kepada generasi muda hentikan perkauman. Kita tidak mampu menyelamatkan negara ini tanpa menghilangkan perkauman,” katanya lagi. 

Menurut rekod, salah seorang pengasas DAP, Chan Kok Kit dan veteran parti, Chian Heng Kai telah ditahan ISA selama 57 bulan dari tahun 1976-1981 kerana didakwa terlibat dalam Communist United Front (CUF).

Kok Kit adalah salah seorang jawatankuasa pro-tem DAP pada tahun 1966. Manakala, Heng Kai menyertai DAP pada tahun 1967, setahun selepas parti itu diluluskan ROS sebagai parti berdaftar.

Kira-kira tujuh tahun selepas tragedi 13 Mei 1969, pada tahun 1976, Kok Kit dan Heng Kai telah ditahan ISA bersama lima tokoh lain yang diklasifikasikan sebagai CUF.

Ketika ditahan ISA, Kok Kit merupakan Penolong Bendahari DAP Kebangsaan, manakala Heng Kai pula adalah Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan yang juga merupakan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah serta ADUN Pasir Puteh.

Kok Kit merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa CEC pertama DAP bagi sesi 1968/1969 bersama Dr Man Hin (Pengerusi) dan Kit Siang (Setiusaha Organisasi).

Tidak seperti Dr Man Hin yang menang di Parlimen Seremban Timur dan DUN Rahang serta Kit Siang menang di Parlimen Bandar Melaka pada PRU 1969, namun Kok Kit tidak bertanding pada PRU itu.

Kok Kit hanya bertanding pada PRU 1974 di DUN Bandar Kelang, namun tewas, tetapi dia tetap merupakan pemain utama parti di balik tabir.

Pada 4 Februari 1977, Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar, berkata lima daripada enam pemimpin politik ditahan di bawah ISA itu telah membuat pengakuan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti membantu CUF, namun dua daripada mereka tidak mahu membuat pengakuan terbuka kerana mahu menjaga karier politik mereka.

Mereka dituduh sebagai individu yang bertindak bagi kepentingan PKM di bawah pimpinan Chin Peng.

Kit Siang yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP mendakwa kenyataan Ketua Polis Negara yang merujuk kepada ‘dua orang yang tidak mahu mengaku secara terbuka’ itu merujuk kepada Heng Kai, Ahli Parlimen DAP Batu Gajah dan Kok Kit, Penolong Bendahari DAP Pusat.

Dapatkan banyak lagi pendedahan mengejutkan antaranya bagaimana Kit Siang membunuh karier Devan Nair, serta kata-kata nista ahli-ahli DAP ke atas orang Islam pada tahun 1969. Kumpulan think-thank AIDC yang menerbitkan buku tersebut menyatakan 99.9% isi kandungan buku tersebut adalah benar dan sahih antaranya dari sumber Cawangan Khas tahun 1969 serta pendedahan ahli-ahli DAP yang telah berpaling tadah.

Ingatlah wahai MELAYU.. 
DAP adalah sayap politik nya musuh
PKM adalah sayap bersenjata  DAP

Sebarkam supaya orang tahu siapa DAP.

Mantan KPN Tun Haniff Omar pernah berkata bahawa beliau menangkap Lim Kit Siang di bawah akta ISA apabila Kit Siang berkata Malaysia harus di pecah kan kepada dua bahagian, Pantai Timur kepada Melayu dan Pantai Barat kepada pendatang Cina..

Kumpulan think-thank AIDC.

Friday, May 24, 2019

KIT SIANG BATAL DEBAT DENGAN NAJIB.



Lim Kit Siang hari ini menarik diri daripada perdebatan dengan Najib Razak, sehari selepas beliau menyahut cabaran bekas perdana menteri itu dengan syarat tajuknya perlu memfokuskan “kleptokrasi”.

Pemimpin veteran DAP itu mendakwa ramai rakyat Malaysia menasihatkannya tidak meneruskan perdebatan itu kerana bimbang ia akan bertukar menjadi “konflik orang Melayu lawan Cina”.

“Saya memutuskan tidak meneruskan debat dengan Najib,” kata Lim sambil menambah beliau tahu dirinya akan digelar penakut disebabkan keputusan itu.

“Politik selama 53 tahun saya ialah buku terbuka untuk rakyat Malaysia menilai sama ada saya penakut atau tidak, dan saya sentiasa bersedia untuk dinilai rakyat Malaysia,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Penganalisis berkata, debat itu merupakan peluang kepada Najib untuk meluaskan sokongan kepada beliau dan mengalihkan tumpuan orang ramai daripada dakwaan salah laku yang dihadapinya.

Najib sebelum ini mencadangkan debat itu diadakan selepas Hari Raya dan disiarkan secara langsung. Beliau juga berharap topik lain turut dibincangkan.

Walaupun tidak menyebut topik yang dimaksudkannya Najib kerap mengkritik kerajaan Pakatan Harapan berhubung dasarnya, termasuk pusingan-U Putrajaya dan isu berkaitan keadaan ekonomi negera.

“Dia boleh bertanya apa-apa kepada saya, termasuk 1MDB. Dan saya boleh bertanya apa-apa kepadanya. Atas semangat demokrasi yang sihat, dia harus menyahut cabaran,” katanya.

Veteran DAP itu di satu pihak kerap mengingatkan orang ramai tentang salah laku Najib.

Lim berkata, beliau tiada halangan topik lain turut dibincangan semasa debat tersebut, tetapi tajuk debat tidak harus diubah.

Beliau berkata, tajuk itu hendaklah dimaklumkan dengan jelas iaitu “Bagaimana Malaysia menjadi sebuah negara kleptokrasi dan bagimana kita boleh menjadikannya negara berintegriti”.

Sumber: Free Malaysia Today

Sunday, October 14, 2018

APA AKAN TERJADI DENGAN MALAYSIA DALAM 4 TAHUN BERBAKI.

Pelbagai ceritera dan tindakan yang tak pernah kita dengar pun selama ini tetapi hari ini perkara aneh itu menjadi kebiasaan.

Sebelum ini Najib dan BN digelarkan kerajaan perompak dan pelbagai bahasa yang amat kasar. Setiap sen duit kerajaan bisa dihitung oleh pak mat di kampung dan mak minah di ulu pendalaman. Itu semua duit rakyat katanya. Harga minyak dikira naik turunnya. GST di teliti dari setiap bil.

Hidup pula dikatakan susah dan rakyat makin miskin. Peneroka masih mengeluh harga sawit yang ketika itu RM 600 satu tan dan katanya bila la buah nak mahal ni. Felda dituduh katanya menjerut peneroka tapi sekarang harga buah tinggal RM 280 saja.

Anak muda bangga berarak mahukan PTPTN mereka dihapuskan kerana banyak negara pendidikan percuma kata mereka. Lepas belajar terus kawin dan beli kereta tinggal menyewa bukan rumah flat tapi teres yang sewaan RM 1000 keatas. Dapat anak merungut katanya susu mahal dan lampin semua mahal.

Penjawat awam makin berani.Katanya kerja dalam tekanan kerana tugasan dan bermacam arahan dari kerajaan kerana polisi. Cikgu lantang di kantin mengutuk kerajaan ketika itu dengan isu yang mereka sendiri tidak tahu pangkal hujungnya.

TAPI ITU SEMUA DULU…

Hari ini AMBO tidak lihat netizen yang menyalak pasal minyak walhal minyak masih mahal. AMBO tidak lagi nampak Guru yang berani berpolitik di sekolah walhal polisinya masih sama malah makin teruk dengan idea bodoh Menteri dan Timbalan Menteri yang mahukan cuti oun berperingkat mengikut negeri.

Tiada lagi manusia yang prihatin meneliti bil belian mereka walhal SST 16% berbanding GST 6% dan bukan pada barangan keperluan asas.

Tiada lagi posting maki hamun dan cercaan dari golongan muda tetapi PTPTN mereka masih perlu dibayar sehingga kini. Hahaha

Pak Mat, Hj Rauf dan Mak Minah tidak lagi berminat nak bercakap politik setiap kali ke pasar dan kedai kopi. Pesara seperti Hj Salleh tidak lagi memaki kerajaan walhal pencen yang mereka nikmati bakal ditarik.

Tup tup Kerajaan Baru istiharkan bermacam alasan untuk tidak melangsaikan hutang janji mereka kepada rakyat tetapi tiada rakyat yang marah malah bangkit pertahankan walau barangan mahal. Walau minyak tidak turun.. walhal PTPTN tetap kena bayar.. walhal cukai sekarang takde dalam bil tapi dah dimasukkan awal2 tanpa mereka tahu pun berapa dan banyak mana. Yang pasti barangan sesen tak turun malah lebih mahal.Penjawat awam takde sorang yang marah walhal kenaikan gaji mereka pun nak dikaji semula. Tiada bonus tiada kenaikan tangga gaji.

Tup tup Anak Pak Miuun call bagi tau nak balik kampung sebab kontrak kerja tak disambung dekat-dekat raya ari tu.

Tup tup anak Mak Limah bg tau nak pinjam duit untuk bayar sewa rumah sebab syarikat dah diberhentikan dari projek besar dan dia pun takde kerja. Hanya bini yang misi tu jer lah talian hayat yang ada.

Tup tup dengar kabar kerajaan nak jual aset dan harta negara sebab kononnya takde duit nak urus negara.

Yang menghairankan ialah dulu kerajaan perompak merompak duit rakyat tapi boleh bagi bonus dan kenaikan gaji. Boleh bagi BR1M. Banyak projek besar dilaksanakan dan anak-anak muda senang dapat kerja dan sara ibubapa. Banyak projek kecik diluar bandar dan pembangunan sampai depan tangga walau dalam tanah rancangan dan ulu pendalaman.

Kerajaan perompak tapi penjawat awam senyum lagi sebab boleh bawak balik duit bonus raya. Akhir tahun tak sakit kepala sebab ada bonus hujung tahun yang boleh selesaikan baju seluar anak sekolah.

Yang hairannya dulu kerajaan perompak tapi takde plak dengar kerajaan jual aset penting negara malah PNB dari RM 12 billion aset meningkat kepada RM 43.9 pada alhir 2017. Aset Khazanah dari RM 33.7 billion menjadi RM115.7 billion.

Kebenarannya diakui Daim yang merupakan perancang utama ekonomi negara mengakui sukar menguruskan ekonomi negara hari ini. Kerana apa?? Kerana pelabur tidak yakin dengan kerajaan hari ini. Dalilnya apa? Dalilnya ialah lawatan PM di beberapa negara termasuk jiran Brunei menemui jalan buntu untuk meminjam wang dari Japan, China, Amerika dan London.

Kerana apa pelabur tak yakin?? Sebab semua pemimpin bercakap soal hutang negara. Pergi luar negara cakap negara berhutang sampai trilion. Walhal soal hutang itu untuk mendapat simpati rakyat dan memberikan alasan supaya rakyat tidak marahkan kerajaan kerana tak tunai pelbagai janji. Mana ada pelabur atau negara yang bodoh mahu melabur atau bagi pinjam kepada negara yang hutangnya banyak dan bakal bankrap.

Rupanya dari dulu Pembangkang ketika itu menyatakan negara akan bankrap dan bankrap itu betul tapi bukan di tangan BN tapi mereka yang akan bankrapkan negara dengan menjual aset negara, bagi peluang anak-anak dan kroni rompak kontrak besar dan kebodohan mengurus negara.

Kepada rakyat yer.. AMBO tahu sangat yang anda semua tengah meratapi kesilapan anda semua. Tu sebab takde caci maki di sosial media. Bukan taknak maki tapi anda semua sedang malu dengan diri anda sendiri. Anda sedang berkecamuk mengira baki wang dalam acc anda yang tak sebanyak mana tu. Anda sedang berkira sebelum ke kedai atau shoping komplek dan tidak seperti dulu. Anda juga masih tidak menonton TV3 seperti dahulu kerana anda dah muak dan mula marah dengan wajah atau watak yang keluar berita setiap hari pasal hutang.. hutang.. dan hutanggg.. termasuk lah anda yang hutangnya makin bertambah.. hikhikhik..

Apa pun persoalan dengan tajuk diatas AMBO nak tinggalkan kepada pembaca untuk menjawabnya..

Jazakumullahu khaira..

AMBO.

Friday, October 12, 2018

ADA APA DENGAN MAHATHIR, LIM KIT SIANG DAN ANWAR.

Oleh  Safrul Nidzam bin Shamsuddin.

Bagaimana Mahathir, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim boleh bersatu walaupun Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim adalah pemimpin politik yang banyak mengkritik Mahathir malah dianggap sebagai MUSUH NOMBOR 1 oleh mereka berdua suatu ketika dahulu. Akan tetapi macamana mereka bertiga boleh duduk semeja pada hari ini?

Saya akan mulakan dari hubungan antara Anwar dan Mahathir dahulu.

Semua tahu hubungan antara Anwar dan Mahathir suatu ketika dahulu amat erat (sebelum mereka menjadi musuh).

Malah Mahathir sangat mengharapkan Anwar menjadi PM bagi menggantikan dirinya. Sebab itu kalau kita lihat kembali banyak idea-idea Anwar serta cara kempen politik Anwar tidak kurang sama seperti Mahathir. Hanya satu sahaja beza antara mereka berdua iaitu impian Anwar mahu menjadi PM dengan segera. Ini tidak disangkal oleh semua rakyat kerana kita tahu bagaimana Mahathir angkat Anwar menjadi menteri sehinggalah beliau dapat menjadi TPM dengan begitu cepat sekali.

Malangnya isu kes liwat yang pertama timbul kerana Mahathir sendiri gusar Anwar cuba menjatuhkan Mahathir.

Apabila Anwar dipenjarakan, rakyat yang menyokong Anwar telah bertindak melakukan reformasi yang menjadi titik permulaan demonstrasi paling buruk dalam sejarah negara.

Itu dahulu. Tapi kini kenapa Anwar sanggup menerima Mahathir sedangkan Mahathir telah aibkan diri dan keluarganya dahulu?

Kenapa Anwar sanggup terima Mahathir kembali? Itu persoalannya.

Dari apa yang kita lihat dan amati, tingkahlaku Anwar kepada Mahathir hanyalah kerana beliau mahukan kepercayaan Mahathir. Itu sahaja. Kerana perbuatan ini adalah yang diajar sendiri oleh Mahathir kepada Anwar. Sifat dendam Anwar terhadap Mahathir tidak padam.

Apatah sekarang Anwar melihat bagaimana isterinya Wan Azizah seperti sudah percaya pada Mahathir setelah melantik isterinya menjadi TPM.

Tapi jangan ingat Anwar sudah terima 100% apa yang Mahathir buat pada hari ini. Apakah Anwar lupa pada sejarah hitam yang dilakukan oleh Mahathir pada dirinya. Anwar perlu bertindak sebelum sesuatu terjadi kepada Wan Azizah dan sebelum dirinya disailang oleh Mahathir sekali lagi.

Tambahan pula hari ini sudah ada gerakan dari dalaman PKR yang sudah mahu beralih arah pada Mahathir dan ini menyebabkan pengaruh Anwar akan merosot. Tambahan pula Azmin Ali kini sudah bersama Mahathir.

Apa yang Anwar takutkan adalah takut pengaruh Mahathir meresap masuk ke dalam PKR sepertimana ada ahli UMNO sudah mula keluar parti dan masuk ke dalam PPBM pada hari ini.

Semua ini Mahathir lakukan adalah untuk menjadikan parti PPBM sebuah parti dominan kerana Mahathir mahukan PPBM menggantikan UMNO.

Ini isu yang pertama mengenai Anwar dan Mahathir.

Bagaimana pula dengan isu Lim Kit Siang dan Mahathir? Kenapa Lim Kit Siang sanggup duduk sebangku dengan Mahathir kali ini sedangkan dahulu Lim Kit Siang lah orangnya yang selalu menghentam Mahathir?

Dan juga bagaimana pula dengan Mahathir yang sanggup jilat balik ludahnya? Dulu Mahathir sendiri mengatakan Kit Siang seorang yang RASIS tetapi kali ini sudah tidak ada kedengaran lagi.

Jawapannya hanyalah 1. ANAK.

Kita semua tahu anak Lim Kit Siang yang kini menjadi Menteri Kewangan iaitu Lim Guan Eng memiliki kes dimahkamah berkaitan isu rumah banglo dan juga projek terowong dasar laut di Pulau Pinang.

Mahathir pula marah apabila anak kesayangannya, Mukhriz telah dilucutkan jawatan MB Kedah dan akhirnya dikeluarkan dari UMNO kerana menentang DS Najib.

Untuk menyelamatkan anak mereka maka mereka harus bersatu. Dan apa hasilnya?

Kita sudah nampak Lim Guan Eng sudah menjadi Menteri Kewangan dan Mukhriz pula sudah kembali ke kerusi MB Kedah.

Apakah Lim Kit Siang benar-benar sudah memaafkan Mahathir atau masih lagi ada dendam atas apa yang dilakukan oleh Mahathir terhadap dirinya dahulu?

Ingat lagi satu perkataan yang Lim Kit Siang katakan terhadap Mahathir.

"FORGIVE BUT NOT FORGET”

Apa maksudnya?

Kalau kita kaji apa yang diperkatakan oleh Lim Kit Siang, beliau memaafkan Mahathir tetapi dia tidak lupa apa yang Mahathir  lakukan suatu ketika dahulu. Bukankah itu bermaksud Lim Kit Siang mempergunakan Mahathir sekadar untuk menjatuhkan UMNO dan BN sahaja? Malah saya yakin Mahathir juga sebenarnya masih dalam berjaga-jaga takut Lim Kit Siang akan menjatuhkan beliau selepas DS Najib ke penjara.

Sebab itu Mahathir perlukan pengaruh rakyat untuk menjadi pelindung dirinya. Tetapi sekarang apa yang saya lihat rakyat sudah menolak pentadbiran Mahathir yang secara terang-terangan sudah mengamalkan sistem DIKTATOR.

Saya tahu Mahathir sedar akan isu ini. Tetapi dia tidak mahu tunjukkan kerana takut hilang sokongan secara total.

Hakikatnya Mahathir, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim sendiri tidak mempercayai satu sama lain tetapi mereka berlakon dihadapan rakyat kononnya tidak ada apa-apa berlaku. Tapi yakinlah mereka sesama sendiri sebenarnya sedang cuba nak menjatuhkan sesama sendiri demi kuasa.

Anwar masih lagi kemaruk mahu menjadi PM.

Lim Kit Siang mahukan negara kita menjadi sebuah negara dibawah pengaruh kuasa orang cina dan menghapuskan pengaruh Islam dan bangsa Melayu sepertimana yang berlaku di Singapura.

Mahathir pula mahukan apa saja projek dari kerajaan dapat diberikan kepada anak-anak dan kroni nya.

Sebab itu saya katakan hari ini kuasa memerintah sebenarnya bukanlah dari RAJA-RAJA kita tetapi ianya adalah MAHATHIR sendiri.

Ini pandangan peribadi selama permerhatian saya  terhadap Mahathir selepas beliau mula mengecam DS Najib


Sunday, May 20, 2018

APA LAGI UMNO PERLUKAN?

KEMENANGAN Pakatan Harapan dalam pilihan raya kali ini sangat jelas menunjukkan apa yang rakyat mahu. Dalam erti kata lain rakyat sudah memilih dan semua harus menghormati pendirian ini.

Namun yang lebih penting, kita semua sebagai rakyat Malaysia walaupun dalam apa parti sekalipun perlu berbangga dan bersyukur kerana berkongsi kematangan berpolitik yang tinggi.

Rakyat terbanyak menggunakan kematangan demokrasi dalam menyatakan ketidakpuasan hati, amarah, dan apa jua yang dirasai melalui kertas undi.

Tidak melalui rusuhan, pergaduhan besar atau perarakan yang boleh menyalakan api kemarahan dalam kalangan masyarakat. Jelas di negara ini keadaannya seumpama 'berhari raya sempena pilihan raya'.

Namun kini bermula cabaran baharu kepimpinan negara yang diterajui sekali lagi Tun Dr. Mahathir Mohamad, maka wajah dan landskap politik negara juga bakal banyak berubah.

Apatah lagi jawatan kanan telah diisi oleh pemimpin parti-parti dalam Pakatan Harapan. Lim Guan Eng dipilih menjadi Menteri Kewangan manakala Mohamad Sabu pula terpilih menjadi Menteri Pertahanan dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri. Tahniah kepada semua yang terpilih.

Walaupun kedengaran ura-ura bahawa PKR melalui Rafizi Ramli tidak berpuas hati dengan perlantikan itu (setakat rencana ini ditulis) namun segalanya mungkin berlaku kerana kita sedia maklum pakatan mereka ini masih terlalu muda dan rapuh.

Dan bagi kebanyakan orang sudah pasti perubahan landskap politik ini dilihat akan turut mengorbankan banyak keistimewaan yang selama ini dinikmati orang Melayu Islam.

Apatah lagi melihat DAP menjadi sebahagian daripada kerajaan. Tiada siapa boleh menafikan selama bertahun-tahun pemikiran kita 'dibasuh' serta 'disekolahkan' iaitu DAP adalah sebuah parti yang mencurigai Islam dan Melayu hasil 'didikan' Dr. Mahathir ketika memimpin UMNO sehinggalah kepimpinan sekarang.

Namun tidak mengapalah kerana dalam soal itu rakyat sudah memilih parti yang mereka mahu dan kita lihatlah nanti siapa untung dan siapa pula yang rugi.

Bagaimanapun di satu sudut terpinggir, di sebalik sambutan dan kemeriahan yang diraikan penyokong kerajaan baharu, terlihat sugul dan sedih para pemimpin UMNO yang boleh dikatakan sudah terjatuh ditimpa tangga.

Ia terserlah pada majlis sambutan ulang tahun UMNO ke-72 pada Jumaat lepas yang kelam suasananya berikutan kekalahan teruk parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 9 Mei lalu.

Maka jelaslah, dalam keadaan ini barulah kita sedar siapa kawan dan siapa lawan tetapi jika memilih kerjaya politik adalah jelas, tidak ada kawan atau lawan yang kekal.

Namun yang jelas walau dibentangkan fakta atau digunakan perangkaan dari media sosial tercanggih sekalipun, bekas Presiden UMNO sendiri, Dr. Mahathir menunjukkan siapa lebih berpengaruh malah masih mampu memimpin pada usia lebih 90 tahun.

Yang pasti sejarah telah tercipta dan UMNO gugur di medan perang dan kini hanya menjadi pembangkang. Hakikatnya, tidak ada apa yang boleh diubah melainkan UMNO sendiri yang perlu berubah.

Kenapa lagi perlu dikenang barang yang lepas kerana jelas kekalahan yang berlaku adalah berpunca daripada sikap dan kesilapan sendiri.

Pemimpinnya pula masing-masing perlu sedar diri dan ukur baju di badan sendiri kesesuaian mereka untuk kekal jika parti sudah hilang jiwanya.

Ya, hilang jiwanya kerana berapa ramai ahlinya yang begitu setia sejak sekian lama sama ada menangis bercucuran air mata atau tidak berlagu, sebaik-baik menerima berita perjuangan parti itu hampir terkubur selepas berakhirnya PRU kali ini.

Adalah menyedihkan nasib pemimpin dan ahli yang telah banyak berkorban demi UMNO menjadi korban akibat kerakusan beberapa pihak membuat kekayaan melampau sekali gus mencetus persepsi bahawa seolah-olah seluruh UMNO itu buruk.

Parti itu bukan baharu setahun dua ditubuhkan dan sememangnya adalah biasa bagi sebuah parti lama seperti UMNO untuk berkubur jika tidak mahu mendengar kata ahlinya dan rakyat serta berubah mengikut kehendak dan perubahan zaman. Maka adalah jelas apa lagi yang perlu dilakukan adalah perubahan dan rombakan yang bersesuaian supaya UMNO itu kekal relevan. UMNO itu sendiri perlu diberikan ‘harapan baru’ jika mahu diterima rakyat.

Adalah jelas segala pembangunan dan susah senang yang kita lalui ini adalah hasil jasa UMNO, itu adalah noktah. Namun itu bukan bermakna rakyat hanya mahu diminta mengenang jasa serta bersekongkol dengan salah guna kuasa.

Jika tidak kerana rakyat Malaysia lebih bijak daripada kebanyakan rakyat lain di dunia mungkin nasib kita sama dengan rakan-rakan kita yang bergolak di tanah air sendiri seperti Mesir, Libya, dan banyak negara lain.

Mereka berperang sesama sendiri dan kerajaan yang telah lama memerintah enggan berundur malah menggunakan kekerasan terhadap rakyatnya.

Dalam hal ini UMNO sebagai sebuah parti yang telah memimpin negara lebih 60 tahun sejak sebelum kemerdekaan lagi jelas menunjukkan kematangan dan kelasnya yang tersendiri.

Menerima kenyataan walaupun pahit dan perit namun janji UMNO tetap pasti. Tidak ada perkara yang kekal di dunia namun pengajaran ini sebenarnya sangat berharga untuk UMNO dan perlu diteladani sepenuhnya jika mahu bangkit dengan bergaya pada PRU akan datang.

Banyak ruang dan vakum yang boleh diisi akibat kelompongan bilangan janji yang gagal dipenuhi kerajaan pimpinan Pakatan Harapan.

Kita semua tahu manifesto adalah senjata politik untuk menarik undi. Namun sama ada dikota janji yang dilihat begitu 'indah' untuk dipenuhi ia seharusnya bakal menjadi 'peluru' untuk PRU akan datang bagi UMNO.

Hakikatnya banyak kisah yang berlaku dalam UMNO sejak beberapa tahun kebelakangan ini menjadi punca kenapa UMNO dilihat bermasalah.

Perubahan besar perlu berlaku bukan saja pada kadar segera tetapi juga secara tersusun dan dominan supaya penyelesaian segala permasalahan yang meniti di bibir pengundi selama ini 
dapat diselesaikan secepat mungkin.

Lebih penting lagi untuk menarik ahli muda untuk kekal setia selain menambah secara total jumlah ahli baharu. Apatah lagi dengan pengalaman memimpin sebuah negara dari kosong sehingga apa yang kita lihat hari ini sudah tentu banyak mematangkan UMNO.

Ini sudah tentu menjadi kekuatan UMNO yang tidak dimiliki oleh kerajaan baharu. Seperti mana kita lihat betapa 'bijak dan liciknya' Dr. Mahathir memimpin kesemua mereka di atas pentas setiap kali sidang media, begitulah juga kelebihan yang dimiliki UMNO.

Namun walau apa pun perancangan dan penyelesaiannya ia perlu dilakukan secara menarik rambut dalam tepung supaya ia tidak menjejas kelancaran perubahan dalam parti dan bersesuian dengan tradisi parti.

Kesetiaan ahli parti perlu terus dipertahankan kerana tiada makna menjadi pembangkang jika ahlinya hanya segelintir.

Ini sangat perlu jika UMNO mahu terus diterima rakyat dan kekal relevan. Jasa dan bakti UMNO tidak perlu dihurai dan tidak ada seorang pun yang boleh menafikan tidak mendapat manfaat daripada sebarang dasar sepanjang pemerintahannya.

Namun sekarang sudah sampai masanya untuk ahlinya menerima kenyataan dan memikirkan soal survival serta prinsip parti yang digenggam selama ini.

Cukuplah bernostalgia dan mulakan hari esok, Isnin pertama selepas PRU dengan sedar diri bahawa sudah tidak punya apa lagi. Tetapi lengkapkan diri dan melangkah gagah seolah-olah UMNO masih lagi sebuah parti keramat yang tidak gentar dengan sebarang ugutan mahupun cabaran kerana semua maklum agenda Islam dan Melayu akan sentiasa tersemat kukuh di hati.

By: UMOL.

Pengikut

Tajuk-Tajuk Menarik