Tuesday, May 14, 2013

APABILA CINA TERUS IKUT ANGAN-ANGAN ANWAR SPRING.

By: Pahit-pahit kopi.

KESAN dakwat kekal sudah hilang pada jari telunjuk tangan sebelah kiri. Kalau ada pun, mungkin kesan warna dakwat itu cuma kabur sebab terselit di celah kuku dan jari atau tak dicuci bersih.

Hari ini, sudah lebih seminggu pemilihan wakil rakyat untuk menentukan pembentukan kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat telah berlalu.

Semua orang masih memperkatakan kesan Pilihan Raya Umum Ke-13 - dikatakan ibu segala pilihan raya. Rasanya banyak pihak terkejut dengan keputusan itu.

Barisan Nasional, dengan segala kekuatan jentera pilihan raya parti berasa yakin sebelum 5 Mei lalu bahawa calon-calon yang dianggap boleh menang mampu menambah jumlah kerusi yang dimenangi. Tetapi orang ramai yang memerhati satu demi satu keputusan pengundian pada malam keputusan berasa terkejut. Bagaimana beberapa nama hebat dan yakin menang itu akhirnya tewas besar.

Begitu juga pakatan pembangkang, terutama Anwar Ibrahim yang terkejut kerana dia gagal untuk menawan Putrajaya. Tidak mahu mengaku hakikat sebenar, Anwar mendakwa undi untuk pakatan pembangkang telah dirompak.

Macam biasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) jadi sasaran untuk dipersalahkan. Anwar tuduh berlaku penipuan dalam PRU-13.

Pengundi Cina yang terpedaya bahawa DAP dan pakatan pembangkang lain boleh menang besar turut ikut Anwar. Golongan Cina ini dan kaum kerabatnya yang ada di Singapura dan Taiwan mungkin terlalu ghairah mahu menumbangkan kerajaan yang dipimpin Melayu melalui orang Melayu juga.

Mereka yang tertutup minda kerana taksub Cina akan berkuasa di negara ini, percaya melalui demonstrasi berbaju hitam, rakyat akan bangkit dengan gelombang hitam dan mungkin sehingga tercetus rusuhan kaum. Apakah sehingga peringkat inikah yang mereka mahu lakukan?

Atas dasar apa Anwar dan Lim Kit Siang tuduh berlaku penipuan? Apa yang pelik, undi-undi yang memberi kemenangan kepada pakatan pembangkang di Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor sehingga berjaya mengekalkan kerajaan negeri tidak pula dipertikaikannya. Jika benar berlaku penipuan, eloklah semua peti undi dikira semula, baik Parlimen mahupun Dewan Undangan Negeri.

Nampaknya Anwar macam lupa pada Rukun Iman yang keenam iaitu percaya qada dan qadar. Adakah dia mahu nafikan Rukun Iman itu? Dia sahaja yang betul?

Lalu dia cuba menghasut penyokongnya supaya ikut siri demonstrasinya ke seluruh negara bermula dengan perhimpunan di Stadium Kelana Jaya pada Rabu minggu lalu.

Anwar tidak mahu terima kenyataan yang dia sudah tewas. Nafsunya untuk menjadi Perdana Menteri belum padam.

Anwar mahu rampas kerusi Perdana Menteri dengan cara tidak demokratik dan bermaruah. Apa tujuan dia menghasut rakyat supaya mempercayai PRU-13 tidak bersih. Apa mesejnya dengan slogan Tipu, Tipu, Tipu yang dijaja ke seluruh negara?

Anwar dan pemimpin pembangkang terus bernafsu untuk meliwat pemikiran rakyat dengan tuduhan palsu tentang PRU-13.

Pemantau pilihan raya bebas dan SPR sudah mendedahkan bahawa tiada pengundi daripada pendatang asing, tidak berlaku black-out ketika proses pengiraan undi, tiada peti undi hilang dan tiada pengundi hantu.

Jika pembangkang ragu-ragu, mereka wajar buat petisyen di mahkamah. Guna saluran mahkamah dan bukan mengadakan perhimpunan haram dan menyebar fitnah.

Niat pembangkang untuk menafikan pilihan rakyat secara sah cukup tidak demokratik. Tidakkah tindakan Anwar itu semata-mata untuk membakar semangat penyokongnya. Biar mereka bangkit menentang pihak berkuasa dan akhirnya tercetus kekecuhan.

Jika perbuatan Anwar dan penyokongnya tidak dibendung, tidak mustahil Anwar Spring boleh berlaku di negara kita.

Anwar sudah terdesak daripada menunggu lima tahun lagi diadakan pilihan raya umum. Pada masa itu, macam-macam boleh berlaku kepada pengundi atau dirinya sendiri.

Bekas pemimpin ABIM itu mahu Anwar Spring berlaku dan kerajaan yang dipilih pada 5 Mei lalu ditumbangkan oleh segelintir rakyat yang tidak tahu menghormati undang-undang.

Anwar mungkin percaya dengan sokongan dari dalam dan luar negara, Anwar Spring akan berjaya menobatkannya sebagai Perdana Menteri.

Anwar tidak peduli agenda pembangunan menuju negara maju berpendapatan tinggi menjelang tujuh tahun sahaja lagi.

Anwar tidak peduli kepayahan dan kesukaran rakyat menjalankan urusan harian apabila sesuatu lokasi sudah ditawan oleh penyokong pembangkang.

Anwar tidak mahu ambil tahu urusan perniagaan dan lalu lintas terjejas atau tidak akibat tindakan perhimpunan mereka.

Apa yang Anwar ambil tahu ialah biar jalan sesak untuk menunjukkan sokongan kepada misinya ke Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri.

Apabila misinya tercapai, secara logik mungkin segala dakwaan berkaitan rayuan keputusan mahkamah terhadap kes liwat antara Anwar dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan serta dakwaan perbuatan jahat dan tidak bermoralnya akan dikatup tanpa banyak soal.

Kita sudah nampak, niat siri perhimpunan Anwar Spring yang akan dianjurkannya bukan untuk membela rakyat dan keamanan negara, bukan untuk keadilan, sebaliknya usaha menimbulkan gelombang permusuhan antara dua pihak - mungkin BN dengan pembangkang atau Melayu dengan Cina.

Tidak bolehkah rakyat Malaysia, usah ambil peduli apa yang Anwar lakukan, biarkan dia dengan angan-angannya!


2 comments:

  1. cina tak ikut gilo anwar, tapi cina memperalatkan dan pergunakan anwar... melayu je yang terikut2 dengan anwar.....

    ReplyDelete
  2. Anuar ni better gi duduk diam kat negara lain. Dia kata negara lain bagus , so better diorang ni gi duk sana. Ketahuilah setiap perkara yang baik pasti ada keburukannya. Sama ada sikit atau banyak jer. Benda ni yg anuar perdagangkan. Nampakkan keburukan berbanding kebaikan walaupun kebaikan melebihi keburukan.

    ReplyDelete

Pengikut

Tajuk-Tajuk Menarik