Tuesday, May 14, 2013

"THE KING OF THE ROAD" - MULANYA DISINI AKHIRNYA DISINI....

By: the chulan.


Dulu dulu kumpulan Freedom dan Seha ada menyanyi lagu dengan kandungan lirik berbunyi "mulanya di sini ku kenal diri mu"dan kemudian lirik seterus nya "akhirnya di sini ku kenal ku kenal hati mu". Spot on lirik nya.

Mahathir begitu juga, mula mengenali watak ini melalui peristiwa di jalanan, bagaimana seorang aktivis pelajar ini mula mekar sebagai politikus.Bermula nya career politik nya di jalan raya dengan cara yang paling sensasi.Namun akhir nya apabila Mahathir mula mengenali hati nya, hancur luluh hati Mahathir berakhir dengan penuh tragis.The man is not what he seems to be.
Jika Mahathir sebagai orang yang mula mengenali watak ini seawal tahun 1974 dengan peristiwa yang di bawa nya di jalan raya lalu kemudian nya terasa di tipu, apatah lagi jutaan umat melayu yang lain hatta , umat Malaysia.

Membawa politik ke jalan raya ada lah sebati dengan watak ini.Boleh di kata kan politik nya lahir di jalan raya.Atas sebab tabiat nya bermula di situ,maka tabiat serupa tidak boleh di buang dengan mudah. Bukan sahaja tabiat politik jalanraya tidak boleh di buang , malah tabiat dari kolej MCGayGay  nya juga tidak boleh di buang.


Ketika pembangkang berhari raya mengejek UMNO sebagai parti rasuah dan parti mengkaya kan kroni, sedikit sahaja dari mereka yang dapat berfirkir bahawa gelaran itu semua terpalit kepada UMNO ketika watak ini berada di  dalam UMNO.17 years in total.

Ketika nama nya mula di kenali sekitar tahun 1974 kerana peristiwa konon konon nya ada anak orang mati kelaparan di Baling, maka kecoh seluruh negara kerana kerajaan seolah olah menjadi penyebab anak orang miskin mati kelaparan, di mana akhir nya di dapati ia hanya lah tuduhan palsu dan tidak ujud pun.Tetapi satu perkara menjadi pasti, ia itu watak ini bukan sembarangan di dalam mencipta isu sebegini.


Tahun 1974, di zaman tiada internet, FB atau tweet pun watak ini boleh terkenal, apatah lagi di zaman ini di zaman budak mentah yang berjiwa rebel dapat membaca segala nya di media sosisal yang mana jentera media watak ini bergerak hebat.Maka senang lagi lah di pengaruhi.

Jika orang bertaraf doktor dan professor pun ambil bertahun untuk menyedari watak ini sebenar nya ada lah "fake in nature" dan "conmen at his best" apatah lagi yang tidak berkelulusan tinggi.Bukan sahaja yang terpelajar terpengaruh, malah yang berstatus ulama dan lebai juga turut di seret nya ke kancah terendah di dalam permainan politik nya.

Kini bak kata pepatah "jika tidak meratah , mencium pun cukup" dia kembali kepada asal nya, yang tidak di dapati nya melalui jalan halal cara pengundian dia mahu mendapati nya dari gelanggang asal nya ia itu di jalanan.

Seperti kumpulan sarkis masuk ke bandar, ada penyokong yang sanggup menjadi badut nya. Tetapi seperti sarkis juga, pertunjukan yang serupa berulang akan membuat penonton menjadi muak.Dan lama kelamaan tiada yang mahu menonton.


Kini setelah gagal merampas negara , dia kembali ke jalan raya, apa nak heran,bak kata lagu Freedom dan Seha dia Bermula di sini dan akhir nya di sini juga. 

No comments:

Post a Comment

Pengikut

Tajuk-Tajuk Menarik