Monday, June 1, 2015

KEAJAIBAN BERDOA....


Hendaknya kita sebagai umat Islam, hamba kepada Allah tidak memandang remeh erti sebuah doa. Kerana doa memiliki suatu kuasa atau potensi yang mampu mengubah segala-galanya dalam diri kita. Mengubah sesuatu yang buruk menjadi baik, mampu menyelamatkan keadaan diri, keluarga, bangsa dan negara dari bencana mahupun kesulitan.

Berdoa kepada Allah, bermaksud meminta dan memohon sesuatu kepada Yang Maha Memiliki Segalanya. Apabila Allah mengabulkan doa permohonan itu, segalanya akan menjadi mudah seperti kita membalikkan telapak tangan. Sebab, Allah berkuasa mengabulkan doa seseorang yang meminta tanpa mengira masa dan di mana pun tempatnya berdoa. Oleh karena itu, percayalah bahawa doa pasti memberikan manfaat. Tidak akan pernah rugi bagi orang yang mau berdoa.

Lebih hebatnya, doa dapat mengubah sesuatu menjadi luar biasa dan ajaib. Apa rahasianya? Rahasianya tentu dapat kita mengerti bila mengetahui apa keutamaan dari sebuah doa. Dalam berbagai keterangan Al Quran dan hadith dapat diketahui, bahwa doa memiliki keutamaan-keutamaan yang sangat istimewa di antaranya:

Pertama, doa adalah ibadah karena Allah SWT memerintahkannya. Sesuatu yang diperintahkan oleh Allah bagi siapa yang melaksanakannya adalah ibadah.

Kedua, doa itu sari patinya ibadah. Jadi, apabila ibadah tanpa diiringi doa, sama saja seperti buah tanpa isi. Shalat itu tiang agama Islam. Lalu, roh dari solat adalah doa.

Ketiga, tidak ada yang lebih mulia di sisi Allah selain doa. Sebab, di dalam doa terdapat hakikat penghambaan manusia kepada Tuhan yang menciptakannya. Sejahat-jahatnya manusia, di saat kecemasan atau kesulitan, pasti yang diharapkan adalah pertolongan Tuhan, “Ya Tuhan, tolonglah aku ya Tuhan.” dan Allah senang bila ada hamba-Nya memanggil-manggil meminta pertolongan.

Keempat, tidak ada yang dapat menolak takdir buruk selain dengan doa kepada Allah SWT. Sebab, jika kita berdoa dengan sungguh-sungguh, Allah berkenan menghapus daftar takdir menurut kehendak-Nya. Inilah hikmah mendalam dari keajaiban doa. Tidak ada yang dapat mengusik kehendak Allah selain berdoa meminta izin-Nya.

Kelima, doa itu membawa manfaat bagi yang memohonkannya. Inilah harus diyakini oleh setiap orang beriman karena termasuk aqidah sam’iyah (kepercayaan yang pada dasarnya hanya sebuah kemungkinan, boleh percaya boleh tidak. Akan tetapi, ia menjadi sesuatu yang wajib dipercaya lantaran diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya).

Keenam, Allah sendiri banyak mengajarkan doa-doa di dalam Al-Quran, begitu pula dengan Rasulullah SAW, beliau juga banyak mengajarkan doa untuk siang dan malam hari agar dapat diamalkan oleh umatnya. Sebab, doa itu memang sudah ada sejak Nabi Adam diciptakan, dan pengabulan doa oleh Allah sudah ada sejak itu.

Ketujuh, dari enam keistimewaan tersebut, tidak salah bila doa menjadi senjata ampuh bagi orang beriman. Doa adalah kekuatan batin, pembuka pintu rezeki, jalan menuju keberkahan, dan kemenangan dunia-akhirat.

Banyak sudah rahsia dan keajaiban doa dijelaskan dalam nash-nash (dalil) Al Quran dan hadith dalam berbagai kisah dan peristiwa masa lalu, seperti keajaiban doanya para nabi, orang-orang soleh, doa orang tua untuk anaknya, doa dari orang-orang yang teraniaya, dan lain-lain lagi.

Inilah tujuh keajaiban rahsia dalam doa. Ketujuh macam rahsia doa di ataslah yang memunculkan keajaiban doa-doa mereka. Kita hamba yang biasa, apatah lagi. Bermohonlah selalu kepada Allah dan janganlah kita termasuk orang yang menyombongkan diri kerana Allah telah menyeru “ Berdoalah kepada ku, nescaya akan ku perkenankan doamu. 

Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina-dina” (Surah Al Mu’min: Ayat 60).

Dari: H.Islamiah.

No comments:

Post a Comment

Pengikut

Tajuk-Tajuk Menarik