Monday, June 1, 2015

ROHINGYA: ORANG LAIN PUNYA TAIK KENAPA KITA KENA CUCI?


La ni sana sini dok bising pasai Rohingya. Yang tak tau cerita hujung pangkai pun masuk gelanggang sama.
Masing-masing dok tuduh yang tu salah yang ni tak betui.  Pakat-pakat dok salahkan kununnya ini semua salah UMNO kerana membiarkan pemerdagangan manusia.

Kununnya kerajaan tak buat apa-apa. Kununnya lagi masa gempa bumi kat Nepal kerajaan boleh bagi duit.
Kununnya lagi masa dulu dia boleh hantaq senjata pi Bosnia bantu rakyat muslim perang komunis Serb...

Kununnya lagi kerajaan tak prihatin dengan orang Islam dan rakyat Folestin hanya dia yang peka dengan permasalahan ummah...kunun dia je yang banyak derma.

Kununnya masalah Rohingya ini disebabkan polisi UMNO yang tak nak bantu umat. Maka dia akan tubuh tabung khas yang dikutip dalam ceramah-ceramah nanti untuk bantu Rohingya.

Kununnya armada kapal perang Turki dah datang berduyun-duyun di perairan negara minta PM Najib dan Presiden Jokowi jangan halang mereka untuk bantu rakyat Rohingya.

Kununnya lagi kapal-kapal Turki ini datang membawa isteri PM Turki untuk angkut beribu-ribu pelarian Rohingya balik ke Isketambol.

Malangnya ada jugak seorang Mopti Agung yang sharekisah kapal Turki ni dalam fesbuknya sambil-sambil kutuk-kutuk negara sendiri.

Di negeri dia sendiri orang dok ceroboh masuk jual orang tapi apa dia buat? 

Mengapa kita semakin nyanyuk?
Mengapa kita selalu percaya pada berita fitnah dan kita pula menyebarkannya?
Hakikatnya ramai yang dikatakan pelarian Rohingya yang cuba mendarat di perairan Malaysia, Indonesia dan Thailand sebenarnya 60% di kalangan mereka adalah pelarian ekonomi dari Bangladesh!

Rohingya dan Bangladesh berkongsi satu DNA. Mereka berasal dari keturunan yang sama cuma Rohingya adalah etnik Bengal yang menetap di Myanmar yang dahulunya menguasai sosio ekonomi di Rakhine zaman koloni Inggeris dan junta Burma.

Cuma selepas Myanmar mengecapi demokrasi dan Aung San Suu Kyi menang pilihanraya dan jadi ketua pembangkang menyebabkan etnik Karen dan Rakhine terutamanya sami Buddhanya naik tocang hasut etnik itu membantai beramai-ramai puak Rohingya yang majoriti muslim.

Lihat bagaimana agama disalahgunakan untuk dapat sokongan rakyat hinggakan Islam dianggap ancaman dan Muslim Rohingya dianggap anjing gila yang boleh dibunuh sesuka hati.

Dan kita pula terpaksa guna wang negara untuk bantu pelarian-pelarian ini atas prinsip kemanusiaan. Nak harapkan Myanmar bantu puak Rohingya? 

Jangan haraplah demokrasi dan kebebasan bersuara yang diperjuangkan Aung San Suu Kyii yang dibangga-banggakan oleh puak-puak pembangkang hanya menguntungkan sebelah pihak saja. 

Rohingya sampai di Thailand kena jual, sampai di Indonesia kena halau, sampai di Malaysia kita ambil bela kerana dasar kemanusiaan atas tiket UNCHR!

Singapore langsung tak nak ambil ...cer cuba etnik Rohingya ni putih, pandai dan bangsa serta agama pula sama dengan 'kaum itu' di Singapura...


Data pelarian UNCHR di Malaysia hingga Disember 2011. Data hingga Mei 2015 bagaimana dan berapa ramai pula?

Lain pula etnik Bangla yang tumpang sekapal dengan etnik Rohinya ini. Ada yang buang dokumen pengenalan diri kerana nak jadi pelarian Rohingya.

Melarikan diri ke Malaysia kerana yakin dengan kemakmuran negara kita, sedangkan rakyat kita sendiri suka kutuk macam-macam pasal negara sendiri.

Mereka tahu di Malaysia banyak peluang kerja  yang orang Malaysia sendiri tak mahu buat kerana tak de standart, panas, penat dan gaji sikit.

Mereka tahu cerita kemewahan Malaysia melalui rakan-rakan mereka di sini. Lalu bergadai nyawa ada yang menyamar jadi Rohingya walhal mereka Bangla.

Tersalah cara ada yang terpaksa jadi mangsa sindiket pemerdagangan manusia...yang buat pun ramai rakyat negara jiran dan puak Bangla dan Rohingya sendiri.

Bak kata Hussin Lempoyang; "wow...jual manuasia lebih kaya dari jual onta!" 

Kita pun suka Bangla dan Rohingya...
Kita pula terpaksa ambil ramai Bangla dan Rohingya kerana mereka rajin bekerja.

Dah ada perjanjian nak masukkkan ramai pekerja Bangla ke sini secara berperingkat untuk ganti pekerja-pekerja tamat tempoh berperingkat-peringkat, bukannya sekaligus.

Kita pun suka bila Bangla, Rohingya dan India mari ramai bekerja di sini sebabnya kita suka sangat makan di kedai mamak dan restoren makanan segera.

Contohnya, walaupun makan di kedai mamak kena GST dan ditipu harga tinggi berkali-kali namun kerana mandram kari, kedai mamak tetap di hati meskipun yang jadi tukang masak dan tukang hidang 'sana' mari.     


Cuba jika Tamil Eelam nak duduk Penang beramai-ramai...bagaimana reaksinya?

Bila ada Menteri sebuah negeri dakwa kemasukkan Rohingya akan membolehkan satu lagi projek I/C dilakukan sebenarnya kita tak perlu melatah sebab keturunan dia dulu pun naik tongkang hanyut dan dapat kewarganegaraan serta I/C secara percuma juga.

Dia dengan Ketua Menterinya tak nak bagi Rohingya bertapak di negerinya. 
Tetapi cuba bayangkan jika bukan etnik Rohingya tapi etnik Tamil Eelam Sri Lanka atau Etnik Tibet jadi pelarian minta perlindungan sudah pasti dia akan menjerit-jerit desak kerajaan pusat buat itu dan ini.   

Kalau kita rasa kerajaan tak mampu  nak buat apa-apa tentang rakyat Rohingya dan Bangla yang inginkan pembelaan ini apa kata sesiapa yang bising tu cuba-cubalah ambil anak angkat, bakal suami atau isteri pelarian Rohingya dan Bangla ini.


Nasib anak-anak pelarian Muslim Rohingya dan Bangla...ada sapa nak ambil mereka sebagai anak angkat...?Jangan ambil anak saja tetapi ambil juga lelaki atau perempuan dewasa duduk di rumah kita.

Ajak mereka duduk serumah, sediakan bilik dan makan minum serta pakai dan peralatan mandi. Buat macam keluarga sendiri. Kalau rasa nak tambah dan ambil keluarga angkat lagi boleh lagi...tu pun kalau ada yang sudi. 

Buatlah sebagai tanda keprihatinan kita, jangan asyik kutuk kerajaan kunuuuuunnya tak buat apa-apa.
Tak pun daripada gila nak pergi Syria dan Iraq nak bantu IS lebih baik pergi tolong Rohingya di Rakhine.
Dari: MyMassa.

No comments:

Post a Comment

Pengikut

Tajuk-Tajuk Menarik